torsdag 30 april 2009

En nära älg-upplevelse

Jag och Älwa gick en sväng i skogen ikväll. Plötsligt knakade det till en bit in i skogen. Jag stannade och lyssnade. Älwa sprang runt som vanligt... Det knakade igen. Älwa märkte ingenting nu heller, men jag tittade mot träden där det hade knakat och där mellan två träd rörde sig nånting väldigt stort. Jag är ganska säker på att det var en älg. Djuret var i alla fall alldeles för stort för att vara ett rådjur.

Vad gör en älg om den träffar en människa? Gör den som en nyfiken ko och kommer fram för att hälsa? Blir den rädd och sprignger därifrån? Gör den som i 91:an och går till attack?

Jag tyckte att 33% chans att den attackerar var lite väl högt för att stå kvar där, så vi smög tillbaka till bilen. Men först markerade jag vår position med en pinne.

Jag körde till min markering och stängde av bilen där. Älwa fick sitta kvar i bilen men jag gick in mot de träden där det hade knakat. Efter en stund knakade det igen en bit framför mig. Jag gick en bit till, men sen började det bli långt att springa till bilen med en mördarälg i hasorna. Så jag gick tillbaka och körde hem. Tusan, ville så gärna ha en bild!

1 kommentar:

  1. Kolla här: http://ellabellaboppen.blogg.se/2008/june/
    Arg Älg.

    SvaraRadera